مؤسسه خیریه محک

تازه‌ترین اخبار

بهترین تصویر ثبت شده از اروپا قمر اسرار آمیز مشتری

برای دیدن عکس در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید 
تصویر زیر، بهترین کیفیتی هست که تا به امروز از نیمه‌ای از قمر ‫اروپا‬ (‪‎Europa‬) گرفته شده که به سمت سیاره‌ی ‫#‏مشتری‬ (‪‎Jupiter‬) قرار دارد. این تصویر در 25 نوامبر 1999 توسط فضاپیمای گالیله، در 25مین گردش خویش به دور سیاره‌ی مشتری گرفته شده و ترکیبی از 12 فریم مختلف است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.
شکاف‌های بسیاری که در مرکز به سمت قطب‌ها مشاهده می‌کنید، ممکن است به دلیل جریان‌های کِشندی جاذبه‌ای از سوی مشتری به وجود آمده باشند که موج‌هایی به حدی قوی ایجاد می‌نماید که سطح سراسر پوشیده شده از یخ اروپا را دچار شکستگی می‌کنند. برخی از این شکاف‌ها تا 1500 کیلومتر طول دارند. مناطق تیره ای که در شرق و غرب استوا می‌بینید، احتمالاً نواحی بسیار پر هرج و مرج بر پوسته‌ی یخی این قمر هستند؛ نقاط سفید رنگی که در سمت غرب مشاهده می‌شود نیز احتمالاً دهانه‌های به جای مانده از برخوردهای اخیر شهاب‌سنگ‌ها می‌باشند.
در این تصویر که ناحیه‌ای حدود 2500 در 3000 کیلومتر را پوشش می‌دهد، شمال بالا هست و خورشید از سمت چپ به سطح اروپا در حال تابش می‌باشد. مأموریت فضاپیمای گالیله در سال 2003 پایان یافت.
اروپا یکی از اقمار سیاره‌ی عظیم گازی مشتری است که سطح آن سراسر از یخ آب تشکیل شده. تخمین‌ها و بررسی‌های علمی نشانگر این هستند که در زیر این سطح یخی، اقیانوسی از آب مایع وجود دارد و مرکز جامد کره، به دلیل جریان‌های کشندی جاذبه‌ای، گرم شده و نتیجتاً به آب اقیانوس زیر-سطحی، گرما می‌دهد. اروپا یکی از مورد توجه‌ترین اجرام در سیستم خورشیدی ما هست که احتمال می‌رود که شاید در اقیانوس زیر-سطحی آن، شاهد حیات ساده باشیم.

در این باره بیشتر بخوانید : بررسی ساختار اروپا قمر شگفت انگیز مشتری
منبع:  NASA JET PROPULSION LABORATORY
اطلاعات بیشتر درباره‌ی اروپا: http://europa.jpl.nasa.gov/
گاهی به آسمان نگاه کن/Look at the Sky Sometimes

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کامنت بگذارید