مؤسسه خیریه محک

تازه‌ترین اخبار

فوری : اینشتین راست می‌گفت. «امواج گرانشی» بیگ بنگ آشکار شدند




اینشتین راست می‌گفت. «امواج گرانشی» بیگ بنگ آشکار شدند

لحظاتی پیش فیزیکدانان آمریکایی‌ اعلام کردند که توانسته اند پیچ و تاب پیش بینی‌ شده نور حاصل از امواج گرانشی به وجود آماده از انفجار بزرگ را در عکسی که مشاهده می‌کنید ثبت کنند.

این یافته نشان میدهد جهان بعد از تولد مهبانگ گونه خود به سرعت در حال گسترش است.دانشمندان می‌گویند نتایج حاصل بسیار فراتر از از سیگنال‌هایی‌ بوده که آنها از طریق مدل‌های گرانشی و تورم بر اساس تئوری‌های فیزیک نوین انتظار داشتند. "مارس کمینکوسکی" از دانشگاه جان هاپکینز که در این کشف شرکت نداشته اما در سال ۱۹۹۷ پیش بینی‌ کرد که چطور می‌توان آثار امواج گرانشی را ثبت کرد می‌گوید: هر روز که انسان از خواب بیدار میشود همواره به دنبال چیزی در مورد جهان اولیه بوده است.به نظر من این اکتشاف شایسته دریافت جایزه نوبل خواهد بود.
چنین یافته بزرگی‌ باید از طریق آزمایش‌ها و راه‌های دیگری نیز مورد تأیید قرار گیرد.البته امکان اشتباه نیز وجود دارد اما بسیار غیر محتمل است.
"آلن گوس" از مؤسسه ماساچوست که برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ نرخ تورم را پیش بینی‌ کرد می‌گوید : به نظر من محققان این پروژه کار فوق‌العاده‌ای از نظر تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام داده‌اند.
اثبات امواج گرانشی ناشی‌ از تورم کیهانی که در این تصویر از تابش ریز موج‌های زمینه کیهانی جمع‌آوری شده توسط آزمایش" BICEP2 " در قطب جنوب ثبت شده است.که با اثبات حالت B-mode polarization , جهت گیری امواج و قطبش نور که در تصویر با خطوط سیاه و سفید نشان داده شده‌اند و تفاوت رنگ‌های ثبت شده نشان دهنده نوسانات کوچک دما در تابش زمینه کیهانی است که با نوسانات تراکم در جهان اولیه مطابقت دارند.

ترجمه "گاهی به آسمان نگاه کن"
بخشی از خبر این اکتشاف در سایت"Scientific American "

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کامنت بگذارید