مؤسسه خیریه محک

تازه‌ترین اخبار

کهکشان کلاه ‌مکزیکی

کهکشان کلاه ‌مکزیکی ( Sombrero Galaxy) یا M104 ( فهرست مسیه ) یا NGC 4594  (فهرست عمومی جدید ) یک کهکشان باز از زیر گروه کهکشان‌های مارپیچی است. این کهکشان در صورت فلکی دوشیزه قرار دارد.کهکشان   M104 به دلیل شباهتی که به کلاه مکزیکی دارد به نام کهکشان کلاه مکزیکی معروف است برآمدگی گسترده و بزرگ مرکز و خطوط غبار بارز این کهکشان که ما صفحه‌ی آن‌را تقریباً از لبه می توانیم در عکس ببینیم موجب شده که این کهکشان شبیه کلاه مکزیکی باشد.کهکشان کلاه مکزیکی حدود 50 میلیون سال‌نوری از زمین فاصله‌ دارد . تلسکوپ هابل که این تصویر را ثبت کرده است میلیاردها ستاره‌ی پیر که نور برآمدگی مرکزی گسترده‌ای را ایجاد کرده اند را نشان می دهد و بررسی نزدیک از برآمدگی مرکزی ، نقاط روشن زیادی را نشان می‌دهد که در حقیقت خوشه‌های کروی موجود در این کهکشان هستند.
کهکشان کلاه ‌مکزیکی خانه‌ی ستاره‌های جوان و درخشان زیادی است و جزئیات پیچیده‌ای را به نمایش می گذارد که اخترشناسان هنوز کاملاً به آن‌ها پی نبرده‌اند و مکان دقیق آنها درست وسط این کلاه مکزیکی در طیف الکترومغناطیسی است که می‌درخشد و  ستاره شناسان تصور می‌ کنند که سیاه‌چاله‌ ای بزرگ درون آن وجود دارد
تصویر باکیفیتی که اینجا می بینید حاصل تلفیق عکس های تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ زمینی سوبارو است .
تلسکوپ سوبارو  نام یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین تلسکوپ‌های نوری واقع در رصدخانه مونوکی است که در هاوایی قرار گرفته است. این تلسکوپ متشکل از یک آیینه مقعر است که قطر آن ۸ متر و دویست سانتیمتر است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کامنت بگذارید