مؤسسه خیریه محک

تازه‌ترین اخبار

نیمه پنهان ماه

قفل جزر و مدی (به انگلیسی: Tidal locking) یا قفل گرانشی (به انگلیسی: gravitational locking) زمانی پیش می‌آید که در اثر شیب نیروی کشندی، یک کره و یا جرم آسمانی همیشه به سوی کره و یا جرم آسمانی دیگری رو کرده باشد؛ مانند وضعیت کنونی ماه نسبت به زمین. چنین گردشی را گردش هماهنگ یا قفل مداری  می‌گویند.
جرم آسمانی درگیر در این قفل برای هر بار گشتن به گرد محور خود ناچار به پیمودن یک دور کامل گرداگرد کره و یا جرم همتاست. بدین ترتیب ما تنها قادر به دیدن یک طرف ماه هستیم.البته ماهواره هایی که به گرد ماه فرستاده شدند عکس های دقیقی از روی دیگر ماه به زمین ارسال کرده اند .در این فیلم زیبا میتوانید پشت پنهان ماه را ببینید و با بخش همیشه پیدای ان مقایسه کنید .ان طرف خبری از دهانه های زیبا و زخم های عمیق تاریخی نیست .به نظر نیمه پنهان ماه دوره آرام تری را گذرانده است .



در منظومهٔ شمسی پدیدهٔ قفل جزر و مدی جریان نادری نیست. نشان داده شده که بسیاری از قمرهای مشتری، کیوان، اورانوس و نپتونهم در این حالت‌اند و گمان بر این است که بسیاری دیگر هم در رابطه با سیارهٔ مادر در شرایط قفل جزر و مدی باشند.
در آغاز- بیشتر این جرم سبک تراست که گرفتار و ناچار به پیروی از جرم سنگین تر می‌شود. با گذشت زمان هر دو در این تنش به یک دیگر وابسته می‌شوند. دوری کمتر و تفاوت جرمی کوچک‌تر میان این دو٫ این زمان را کوتاه تر و نزدیکی کمتر و تفاوت جرمی بیشتر زمان را دراز تر خواهد کرد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کامنت بگذارید