مؤسسه خیریه محک

تازه‌ترین اخبار

عکسی شگفت انگیز از مریخ نورد کنجکاوی "استخوان ران در مریخ"



در این عکس که توسط مریخ نورد کنجکاوی ناسا از مریخ گرفته شده شیٔ‌ای بسیار شبیه به استخوان ران قابل مشاهده است.این عکس به سرعت در اینترنت با این مضمون که مریخ نورد کنجکاوی در مریخ فسیل استخوان ران پیدا کرده گسترش یافت.ناسا اعتقاد دارد این تنها یک صخره کوچک مریخی است.
ادعای اشتباه استخوان برای اولین بر در یک وبلاگ متعلق به طرفداران یوفو‌ها منتشر شد و به سرعت در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذشته شد.تا حدی که ناسا روز پنجشنبه ۲۱ آگوست  این عکس را با توضیحاتی منتشر کرد.
در توضیح این عکس مقامات ناسا این طور نوشتند : درست است که این عکس بسیار شبیه به یک فسیل قدیمی‌ استخوان ران به نظر می‌‌رسد اما این درست نیست.شکل خاص این سنگ احتمالا به خاطر فرسایش حاصل از آب یا باد در طی‌ سالیان دراز در مریخ  به وجود آماده است.
این کاوشگر پیچیده‌ترین کاوشگری است که سازمان فضایی آمریکا، ناسا، به سیاره سرخ فرستاده است. این خودروی شش-چرخه که ۲٫۹ متر طول و ارتفاعی به اندازه قد یک انسان معمولی و ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند بر روی سطح سیاره حرکت کند که حدود چند ده متر در روز است و از موانعی تا ارتفاع ۷۵ سانتیمتر بالا رود و دارای یک باتری پلوتونیوم است که به آن اجازه می‌دهد تا بیش از ده سال به حرکت ادامه دهد؛ که برای بازدید از همه کفِ دهانه و حتی صعود به قله کوه شارپ در مریخ زمانی کافی است.
این وسیله که مجهز به انواع تجهیزات علمی است، می‌تواند از خاک نمونه برداری کند و سنگ‌ها را سوراخ کند. یک بازوی روباتیک، نمونه‌ها را برای آنالیز ترکیب شیمیایی به آزمایشگاه درون وسیله منتقل می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کامنت بگذارید