مؤسسه خیریه محک

تازه‌ترین اخبار

سپیده؛ دختری ایرانی با آرزوهایش


سپیده؛ دختری ایرانی با آرزوهایش

«جشنواره دیدبان حقوق بشر» با تمرکز بر فیلم‌هایی که با محور حقوق بشر در جهان ساخته شده‌اند، روز جمعه بیست و هشتم مارچ با نمایش فیلم «بازگشت به حمص»، به کار خود پایان داد.
در جشنواره امسال که 10 روز ادامه داشت، 20 فیلم داستانی و مستند از 19 کشور جهان به نمایش گذاشته شد.
یکی از فیلم‌هایی که مورد استقبال تماشاگران لندنی قرار گرفت، «سپیده: رسیدن به ستارگان» نام داشت؛ فیلم مستندی از فیلم‌ساز دانمارکی، «بریت مدسن» که در ایران فیلم‌برداری شده و داستان زندگی دختر نوجوانی را به نام «سپیده» روایت می‌کند که عاشق ستاره‌شناسی است و دوست دارد فضانورد شود.
سپیده که با مادرش در شهر کوچکی به نام «سعادت‌شهر» در استان فارس زندگی می‌کند، در مدرسه تحت تاثیر معلم خود، به ستاره‌شناسی علاقه نشان می‌دهد و آن را راهی برای ارتباط با پدر از دست رفته‌اش می‌داند. 
تلاش آن‌ها برای ساخت یک رصدخانه چندان موفق نیست اما سپیده تلسکوپ کوچکی دارد که با آن به کار رصد ستارگان مشغول است. ولی بیرون ماندن او در برخی شب‌ها برای رصد ستارگان، مخالفت‌هایی را در خانواده به دنبال می‌آورد. 

فیلم که طی مدت زمانی طولانی تصویربرداری شده، سعی دارد به روحیات، آرزوها و زندگی این دختر نزدیک شود. در این مدت، رویدادهای زیادی در زندگی او رخ می‌دهد؛ آن‎ها با خشک‌سالی روبه‌رو می‌شوند و مشکل مالی پیدا می‌کنند، سپیده برای بورسیه دانشگاه پذیرفته نمی‎شود، با قهرمان زندگی‌ خود، «انوشه انصاری»- نخستین زن فضانورد ایرانی- تلفنی صحبت می‌کند و سرانجام در یکی از شب‌های ستاره‌شناسی، عاشق می‌شود و ازدواج می‌‌‌کند.
انوشه انصاری یکی از حامیان این فیلم است و در انتهای فیلم می‌بینیم سپیده با او در دوبی دیدار می‌کند و نریشن فیلم به ما می‌گوید که انصاری خرج تحصیل این دختر را پذیرفته تا او را به آرزوهایش نزدیک کند.
فیلم در مرز ثبت واقعیت و بازسازی صحنه‌ها متوقف می‌شود و با آن که تلاش دارد تمام صحنه‌ها را واقعی نشان دهد، برخی از آن‎ها، از جمله نخستین تماس تلفنی انوشه انصاری، به شدت بازسازی شده به نظر می‌‌‌رسد.
دیدبان حقوق بشر در توضیح انتخاب این فیلم و شرایط ایران در بروشور جشنواره می‌نویسد:« زنان و دختران در ایران در بسیاری از جنبه‌های زندگی دچار تبعیض هستند؛ چه در عمل و چه در قانون. دیدبان حقوق بشر قوانین واپس‌گرایانه‌ای را رصد کرده است که در سال‌های اخیر وضع شده‌اند و حقوق زنان را تضعیف می‌کنند از جمله، قانون دانشگاه براساس جنسیت که بر حقوق زنان تاثیر می‌گذارد. وزارت علوم با برنامه طولانی مدت "اسلامی کردن" دانشگاه‌ها، نقش زنان جوان را در دانشگاه‎ها کاهش داده و دسترسی آن‌ها به تحصیل را کم‌تر کرده است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کامنت بگذارید