مؤسسه خیریه محک

تازه‌ترین اخبار

بر فراز گرم ترین بیابان دنیا دشت لوت ایران

برای دیدن عکس در ابعاد بزرگتر روی ان کلیک کنید 
سامانتا کریستوفورتی این عکس زبیا را در ۲۴ ژانویه زمانی که درون ایستگاه فضایی بین المللی از فراز ایران می گذشت ، به ثبت رساند و در فیس بوک خود به اشتراک گذاشت.سامانتا در توضیح این عکس نوشت : دشت لوت گرمترین نقطه بر روی زمین با دمای ثبت شده ۷۰ درجه سانتیگراد .
و اما دشت لوت دشتی بیابانی در منطقه جنوب شرقی ایران است. این دشت در شمال شرقی شهرستان کرمان قرار دارد و ۲۵مین بیابان بزرگ جهان می‌باشد. هسته آن در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ گرم‌ترین نقطه بر سطح کره زمین شناخته شده است که بیشترین آن در سال ۲۰۰۵ با بیشینه دمای ۷۰٫۷ درجه سانتیگراد ثبت گردیده است. دانشمندان علت گرمای بالای آن را رنگ تیره و خشکی سطح آن دانسته‌اند که موجب جذب گرمای خورشید می‌شود.کلمه لوت به معنی برهنه و فاقد هرچیز است.
در بررسی ده روزه آقوس شهداد که در ۷ کیلومتری دشت لوت قرار دارد، اشیاء متعددی متعلق به هزاره سوم و سفال‌هایی از هزاره چهارم قبل از میلاد در مقابر مکشوفه بدست آمده که شامل ظروف سفالین که با رنگ‌های قرمز و نقوش مختلف تزیین یافته‌اند که از لحاظ سبک و شیوه کار با ظروف مکشوفه در بلمپور بلوچستان و خوراب کرمان شباهت کامل دارد. همچنین کوزه سفالین نخودی رنگ ظریفی بدست آمد که روی آن سه نوار قرمز رنگ دیده می‌شود. حد فاصل این نوارها با تصاویر عقاب پرگشوده و خطوط شکسته موازی به رنگ سیاه تزیین شده است. نظیر این ظرف سر مرز ایران و پاکستان در تپه‌ای به نام کولی ماهی کشف گردید که قدمت آنها به هزاره سوم قبل از میلاد می‌رسد و همچنین با ظروف رنگارنگ شوش قابل مقایسه می‌باشد.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کامنت بگذارید